måndag 3 mars 2014

Fyra serier du inte får missa.

Jag älskar att se på serier. Det är himla mysigt. Tycker speciellt mycket om att följa karaktärer genom seriens gång. Eller gripas av en serie som bara har några få avsnitt. Här är fyra av mina favoriter. Följer fler. Men dessa är serier som jag tycker är väldigt sevärda. 


 Den första serien är Girls. Den är inne på sin tredje säsong nu. Och jag sitter bänkad framför datorn och ser ett nytt avsnitt varje måndag. Det är en komediserie men har inslag av drama då och då. Alltså inte någon typisk sitcom. Tänk Sex And the City fast lite mer down to earth och karaktärerna är lite yngre. 


 Den finaste som har gjorts. Jonas Gardells Torka aldrig tårar utan handskar. Tre delar som är så vackra och sorgliga att det känns som att jag ska brista vilken sekund som helst. Bra skådespelare, perfekt manus och fint filmad. Tror inte att det blir bättre än såhär. Böckerna finns på Akademibokhandeln för en billig peng just nu. 


 Nummer tre är egentligen inte en serie utan ett avsnitt av en. Jills veranda, avsnitt fem sändes förra veckan. I det avsnittet hade hon fina Kristian Gidlund som gäst. Mannen som kämpade mot sin cancer och skrev en bok om kampen mot den tickande bomben inuti honom. 
Några dagar innan sin trettioårsdag gick han bort. Det är så ofattbart sorgligt att det inte ens går att greppa. Ni kan se avsnittet om hans drömresa till Nashville på Svtplay, i ungefär en månad till. Han hade även ett sommarprat på P1 som är värt att lyssna på. Och boken finns att köpa på bland annat CDON och bokus. 


Sist men absolut inte minst, Fröken Frimans krig. En fantastisk serie på Svt med Sissela Kyle i huvudrollen. Den handlar om kampen för att få sin röst hörd och visa att det faktiskt går att starta ett företag som kvinna i början av 1900-talet. Välskriven och otroligt fin. Var du kan se första säsongen vet jag faktiskt inte men jag vet däremot att säsong 2 kommer ut nästa vår!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar